سلفی ها چه کسانی هستند واز کجا پیدا شده اند؟

یکی از عوامل مهم درگیری‌های خونین منطقه ، بحث تکفیر شیعیان و مطرح کردن آن از سوی علما و روحانیون افراطی وهابی و سلفی است که باعث قربانی شدن بسیاری از شیعیان بی‌گناه در منطقه شده است.

متأسفانه به جای برخورد مناسب و معقولانه با این پدیده و اعلام برائت از اقدامات خشن و سرکوبگرایانه، در آذر ماه 1385 ، سی و هشت نفر از علمای سلفی عربستان سعودی در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از سقوط بغداد‌ آن را توطئه مشکوک صلیبیون، روافض و صفوی‌ها دانستند و هدف از آن را حفاظت و حمایت از اشغالگران و تحدید نفوذ اهل سنت در منطقه ،ایجاد هلال شیعه و تجزیه عراق به سه منطقه کردی، شیعی و سنی خواندند!
کاملاً مشخص بود که در این نوع تقسیم بندی "روافض" شامل شیعیان، "صفویان" همان ایرانیان و "اشغالگران" نیز سربازان صلیبی هستند.

جالب اینجاست که اولین بار بنا به درخواست انگلیسی‌ها در سال 1904میلادی ، عبدالعزیز اول در عربستان توافق و حکم(سری) مبنی بر حق تجمع و تشکیل منطقه یهودی در سرزمین فلسطین را به نفع صهیونیست‌ها صادر کرده است.

سیر تحول

سلفی‌ها روایات خود را مستقیماً از احمد بن حنبل( متولد 241)، احمد بن تیمیه(متولد 728)، ابن القیم الجوزیه(متولد 751) و محمد بن عبدالوهاب تمیمی نجدی( متولد1115) می گیرند. آنها تنها راه رستگاری را پیروی از سلف صالح (صحابه عصر پیامبر "ص") می دانند و بدین عات "سلفی" نامیده شده اند.
سلفیه بعد از "محمد بن عبدالوهاب" به صورت یک شکل و ساختار سیاسی در آمد و هم پیمانی وی با "محمد بن سعود" پایگذار حاکمیت آل سعود در عربستان به این روند تسریع بخشید.

سلفیها


اکنون پیوند میان علما و حاکمان سعودی گرچه دچار تغییر و تحول شده و شیوخ وهابی از برخی اختیارات خود از جمله  امر قضا بازماندند اما در عین حال هنوز هم از وضعیت و جایگاه خوبی در نظام سیاسی سعودی برخوردار هستند.

وهابیت بعد از محمد بن عبدالوهاب متحول شد. بخصوص از زمانی که "سید قطب" و برادرش "محمد" به انتقاد از تفکرات محمد بن عبدالوهاب برخاستند و مبانی نظری او در بحث توحید را مورد بررسی قرار دادند.

از نظر این دو ، توحید مورد نظر محمد بن عبدالوهاب توحید ابتدایی و بدوی است و در مواجهه با جریان‌های انحرافی کاربردی ندارد.این نو تفکر بیشترین هم پیمانگی را با جریان دربار و سلطنت دارد و از توان لازم برای مواجهه با انحرافات برخودار نیست به همین خاطر جریان وهابیت بعد از تلاش‌های فرهنگی برادران قطب به سه بخش تقسیم شد:

1- وهابیت نجدی یا حجازی که هم اکنون به سردمداری علمای وهابی عربستان بر طبل تکفیر شیعیان امامیه، زیدیه و اسماعیلیه می‌کوبد و البته عملگرا هم نیست و تلاشی برای از بین بردن فیزیکی فرق امامیه نمی‌کند.

2- وهابیت انقلابی یا جهادی که با نشر افکار سید قطب در عربستان توسط شاگردش "سلمان العوده" و گسترش افکار "ابوالاعلی مودودی" در پاکستان و تلاش‌های اخوان المسلمین در مصر ، سر ناسازگاری با اهل کتاب بخصوص یهود و حضور نیروهای بیگانه در خاک کشورهای اسلامی دارد. البته باید در نظر داشت که کسانی که به وهابیت انقلابی اعتقاد دارند در عین انتقادات جدی به شیعه خواهان حذف فیزیکی شیعیان نیستند و جنگ بین فرق اسلامی را بر نمی‌تابند.

سلفی ها


3- جریان تکفیری که چند دهه از شکل‌گیری آن می‌گذرد تلفیقی از وهابیت نجدی با تاکید بر جنبه‌های ضدیت با شیعه و وهابیت انقلابی است. این گروه‌ بخصوص در عراق، افغانستان، پاکستان و بخش‌های جنوب و جنوب شرقی و جنوب غربی ایران فعال هستند و از همه امکانات لازم برای حذف مخالفان خود استفاده می‌کنند.

متأسفانه عملکرد بخش قابل توجهی از علمای اهل سنت در نقد تکفیری ها و اعلام برائت از آنان ، چندان قابل اعتنا نبوده و نتواسته اند آن طور که باید و شاید ، در برابر این افراد بایستند ، افرادی که به نام دین ، سر از تن خلق جدا می کنند و از حسینیه شیعیان در پاکستان تا خیابان های کربلا ، دست به عملیات انتخاری می زنند و یک کشتار داخلی در جهان اسلام را رقم زده اند و نهایتاً چهره ای "ترور محور
" از اسلام در جهان عرضه می دارند.

/ 14 نظر / 15 بازدید
نمایش نظرات قبلی
شهرام

اطلاعات جالبي ارائه شد لطفآ كامل تر بصورت پا ورقي انتشار دهيد باتشكر

محمود

امریکائیها خوب مدیریت می کنند .

مهدیزاده

با تشكر، پيشنهاد مي شود در اين ارتباط مقالات بيشتري درج گردد.

عصری خون ...

واقعا من خودم هیچ اطلاعاتی در این مورد نداشتم ممنون از مقاله خوب شما

محمد امین

من سالها ی دانشجویی با دوستان اهل سنت همخانه بودم و به تمام مقدسات قسم از آنها بجز خوبی و پاکی ندیدم اونا هم از وهابی و وهابیت بیزارن

محسنی

این جانب در میان اهل سنت بوده ام آنها به ائمه اطهار احترام میگذارند و آنها را بزرگان اسلام میشمارند و مشکلی با شیعیان ندارند بیشتر اسم های فرزندان خود را محمدفاطمه حسن و حسین و علی میگذارند

سنی

من به عنوان یک اهل سنت ایران از آقای علی رمضانی سپاسگذارم لطفا بیشتر به این موضوع بپردازید و حساب ما رو از اونا جدا کنین ما خودمون اولین و سرسخت ترین مخالف اونها هستیم اونها یه عده ای گمراه هستن که راهه خودشونو گم کردن خدا اونها رو به راه راست هدایت کنه الهی آمین

آ س

بياييم يك كمي منطقي تر فكر كنيم . همانطور كه ما از تندروي هاي آنان خوشمان نمي آيد و آنان را عامل تفرقه در اسلام و مسلمانان مي دانيم ، مي بايست جلوي تندروهاي خودمان ( مخصوصا" بعضي مداحان ) را نيز بگيريم كه همه اين مسائل به زيان مسلمانان و به نفع كفار و ظالمان تمام مي شود.

کریم

سید قطب مودودی و حسن البنا بنینگذار اخوان المسلمین اختلاف بنیادین و اساسی با افکار سلفی دارند حتی بعضی از سلفی ها ایشان را تکفیر می کنند که جناب نویسنده مقاله این شخصیت های بزرگ جهان اسلام را در ببند دوم مقاله آورده اند بهتر بود تحقیق بیشتری می کردند .

علی

این ها همین کثافاتی هستند که سوریه را به این فلاکت انداخته اند خدا را به حضرت زینب قسم میدهم که همه آنها را نابود کند و نگذارد که ظلم دیگری در حق حضرت زینب شود. با تشکر از شما دوست گرامی به خاطر اطلاع رسانی خوب و وبلاگ زیبایی که دارید.امید دارم که خداوند نگهدارتان باشد. سید علی آل مؤمن از قم